26 Ιουν 2015

Στη μνήμη του Άρνολντ Απ - Η εξόντωση των Παπούα

αρθρο του Γιώργου Λιερου




Μάιος 1963, λίγο μετά την ανάληψη του ελέγχου της Δυτικής Παπούα από την Ινδονησία. Τζαγιαπούρα, πρωτεύουσα της Δυτικής Παπούα. 10.000 Παπούα αναγκάζονται από τους Ινδονήσιους να συγκεντρωθούν γύρω από μια τεράστια πυρά που καίει μπροστά στην Υπουργό Πολιτισμού της Ινδονησίας Rusiah Saidjono. Έργα τέχνης, σχολικά βιβλία, οι σημαίες των Παπούα – η «αποικιακή τους ταυτότητα» κατά την υπουργό – ρίχνονται τελετουργικά στις φλόγες.
Το δημοψήφισμα, το οποίο σύμφωνα με τον ΟΗΕ θα επικύρωνε την προσάρτηση της Δ. Παπούα στην Ινδονησία ή θα αποφάσιζε την ανεξαρτησία, έγινε το 1969. Υπό την απειλή των όπλων ψήφισαν 1054 πρεσβύτεροι που επέλεξε το Ινδονησιακό κράτος ανάμεσα σ’ ένα πληθυσμό 800.000 ψυχών.  Μεταξύ των ετών 1963-1983, θα δολοφονηθούν σύμφωνα με επίσημες πηγές, 150.000 Παπούα. Το καθεστώς Σουχάρτο που επιβλήθηκε το 1965 μετά από την σφαγή ενός έως τρία εκατομμύρια Ινδονήσιων κομμουνιστών, έκανε κάθε δυνατή προσπάθεια να εξαλείψει τα ήθη και τα έθιμα των Παπούα. Τους απαγόρευσε να ασκούν τις πατροπαράδοτες τελετές τους, ακόμα και να φορούν τα περίφημα τελετουργικά καλύμματα πέους, τα κοτέκα, ενώ τα αεροπλάνα βομβάρδισαν με ναπάλμ τα χωριά στα υψίπεδα. Σήμερα, οι στρατιωτικές επιχειρήσεις συνεχίζονται όπως γίνεται εδώ και 50 χρόνια, παρόλο που μετά την πτώση της δικτατορίας του Σουχάρτο το 1998, ξεκίνησε η συζήτηση για την παραχώρηση μιας περιορισμένης αυτονομίας. Δεν περνάει ούτε ένας μήνας χωρίς οι διεθνείς ανθρωπιστικές οργανώσεις να αναφέρουν διώξεις, βιασμούς, βασανιστήρια, εξωδικαστικές δολοφονίες, εκτοπίσεις, καταστροφές βιοτόπων κ.ά.

25 Ιουν 2015

ΙΣΛΑΜ και ΑΝΑΡΧΙΣΜΟΣ

Μπορεί και πια να είναι η σχέση ισλάμ και αναρχισμού; Αυτή την σχέση διαπραγματεύεται το βιβλίο  «Ισλάμ και Αναρχισμός» του συγγραφέαAbdennur Prado(Αμπντενούρ Πράδο) από τις εκδόσεις «ισνάφι»
εισαγωγή
Ο Ισλαμισμός στις δυτικές χώρες έχει ταυτιστεί με την καθυστέρηση, με τον συντηρητισμό, με την Αλ Κάιντα και τους ισλαφασιστές του ισλαμικού κράτους που ξεπήδησε στα ερείπια των κρατικών υποστάσεων του Ιράκ και της Συρίας, με την βοήθεια και των ιμπεριαλιστών που τις γκρέμισαν, για να «παίζουν» ελεύθερα. Ή  κατασκευασμένη εικόνα που έχει διαμορφωθεί στα μάτια της δυτικής κοινής γνώμης για το Ισλάμ, έχει σε ένα βαθμό τα δίκια της, καθώς οι κυρίαρχες αντιλήψεις του Ισλάμ α) βρίσκονται σε ανταγωνισμό με την χριστιανικές αντιλήψεις β) βρίσκονται σε σύγκρουση με το διαφωτιστικό πρότυπο των ανθρώπινων και πολιτικών δικαιωμάτων.    
ένας απατηλός ήλιος μεταξά οπίου και διαμαρτυρίας  
Από την άλλη πλευρά η εικόνα των μουσουλμάνων για το δυτικό κόσμο δεν είναι καλύτερη, τόσο γιατί κυριαρχεί ένας άθεος υλικός πολιτισμός, που σχετικοποιεί κάθε ανθρώπινη αξία. Όσο και γιατί και όχι άδικα, ο χριστιανισμός, η αποικιοκρατία και ο ιμπεριαλισμός ταυτίζονται.

24 Ιουν 2015

Αμερικάνοι φωτογράφοι την Απελευθέρωση και τον Εμφύλιο

Φωτογραφικά αφιερώματα στον Κόκκινο Φάκελο έχουν γίνει πολλά, όμως θεωρούμε   ότι η φωτογραφία του Εμφυλίου και της Απελευθέρωσης αποτελεί ξεχωριστού τύπου τεκμήριο αφού παρουσιάζει και ενδιαφέρον αισθητικού τύπου και αποτυπώνει πληρέστερα τις συνθήκες ζωής μιας εποχής. 

Οι παρακάτω φωτογραφίες έχουν ληφθεί κατά την Απελευθέρωση, τα Δεκεμβριανά και τον Εμφύλιο. Είναι φωτογραφίες των δημοσιογράφων της αμερικανικής αποστολής David Seymour, John Phillips και Frank Scherschel. Υπό την έννοια αυτή παρουσιάζουν ένα ειδικό ενδιαφέρον, μια συγκεκριμένη πολιτική οπτική και μια καθορισμένη θεματολογία. Πολλές από αυτές έχουν δημοσιευθεί στο περιοδικό Life. 

Ο Κόκκινος Φάκελος δεν είναι κάτοχος των πνευματικών τους δικαιωμάτων.

Ο πρώτος εορτασμός της μάχης στο Κάστρο του Υμηττού. Πιθανότατα αμέσως μετά την απελευθέρωση της Αθήνας.